Veiligheid op evenementen
Wanneer je een festival of evenement organiseert, is de veiligheid van de bezoekers een van de belangrijkste aspecten van je organisatie. Om de veiligheid te garanderen, moet je - zeker bij grootschalige evenementen - veiligheidsmedewerkers inzetten om het publiek te begeleiden.
De wetten en regels rond private veiligheid zijn niet altijd even duidelijk. De belangrijkste richtlijnen, maatregelen en tips lees je op de website van de stad Antwerpen. Voor de aanmelding van de vrijwilligers en de signalisatie die je verplicht moet plaatsen, kan je op deze pagina terecht.
Vrijwilligers aanmelden
Vrijwilligers aanmelden als veiligheidsmedewerkers belast met taken van publieksbegeleiding doe je minimaal 14 dagen voor het evenement via het aanvraagformulier in het e-loket.
Signalisatie plaatsen
Als vrijwilligers of private beveiligingsdiensten publieksbegeleidingstaken uitvoeren, dan neemt de stad Antwerpen in de evenemententoelating expliciet op dat er een tijdelijke privatisering van het openbaar domein wordt toegestaan. Een aparte paragraaf bepaalt over welk deel het precies gaat en verduidelijkt dat dit geenszins een vorm van eigendomsoverdracht of volwaardige concessie is. Politieoptreden blijft dus steeds mogelijk. Toegangen afsluiten anders dan vermeld op de evenemententoelating kunnen onder geen enkele voorwaarde.
Je voorziet signalisatieborden aan het begin en einde van de zone die tijdens de duur van het evenement wordt geprivatiseerd. De borden moeten volgende afmetingen hebben: 0,6 m x 0,4 m. Je ziet de borden op deze pagina en kan ze onderaan downloaden.